På tide å se hvordan det går med måloppnåelsen og lesinga i 2017! Jeg hopper rett til statistikken.

Lest så langt i år:

4/24 1001-bøker.

1/3 novellesamlinger.

0/3 diktsamlinger.

1/6 av disse forfatterne; Bõlano, Franzen, Márquez, Ferrante, Atwood og Wassmo.

4/7 av bøkene fra kortlisten til bokbloggerprisen er lest.

11/45 bøker lest.

Lesinga i 2017 har føltes litt som å sykle i motvind. Dette har selvfølgelig sammenheng med at det har vært mye forandringer i livet mitt, med avslutning av en jobbperiode på vestlandet. For å få ny jobb må man jo skrive jobbsøknader og det tar også tid. I mellomtiden har jeg vært i en midlertidig jobb som krever en del av meg. Nå har jeg vært så heldig å få en ny jobb og er i gang med opplæring der. I tillegg til alt dette føles det som at tida alltid går fortere i Oslo? Jeg synes i hvert fall de siste ukene har forsvunnet i rekordfart.

Et av årets mål er å bruke biblioteket mer enn bokhandelen. Jeg har ikke sagt høyt at dette betyr null bok-kjøp i 2017, men i hodet mitt har det kanskje formet seg en tanke om at dette har vært målet. Det gikk uansett i vasken for et par uker siden. Mamma tok meg med på et antikvariat med veldig mange fristelser og jeg gikk på en liten sprekk og kjøpte 3 bøker. Jeg trøster meg med at de i det minste er kjøpt brukt. Dessverre har terskelen for å kjøpe flere bøker plutselig blitt litt lavere med denne sprekken. Jeg har utsatt meg for alle slags fristelser i bokhandler og bruktbutikker. Sto med «Frihet» av Jonathan Franzen i hånda altfor lenge og det var kun det at boka var godt brukt som hindret meg fra i å kjøpe den. Heldigvis har jeg lagt sprekken bak meg og har klart å ta meg sammen igjen nå.

Hvis jeg skal kommentere årets lesemål føler jeg at jeg fortsatt ligger greit an. Ingen tilløp til panikk og tvangslesing enda. Det målet jeg ligger best an med er jo bokbloggerprisen. Dette kun fordi jeg leste en del av bøkene i fjor, eheheh.. Jeg skal uansett lese resten. Det jeg er mest spent på er vel om jeg kommer til å få «To Søstre» på biblioteket innen tidsfristen. Jeg var nemlig nummer 700 i venteliste på den boka. Det kan jo ta sin tid. Det blir også spennende å se hvordan det går å lese nye bøker utgitt i 2017 med kun biblioteket som kilde for bøker. Noen som har erfaringer med dette?

Nå er det snart påske og for meg er det da tid for å ta frem påskekrim. Det er en fin tradisjon. Hva årets bøker blir har jeg ikke helt bestemt meg for. Jeg har ikke lest den siste i Cormoran Strike-serien, så det er meget mulig at det blir den. Etter påske blir fokuset 1001-bøker og bokbloggerpris-bøker. Mamma har slengt seg på 1001-bølgen og har lest et vannvittig antall bøker fra lista så langt i år. Jeg har ingen ambisjoner om å ta igjen henne, men mitt eget mål om å klare 24 bøker fra lista i år skal jeg klare!

