Da jeg flytta til vestlandet tidlig i sommer hadde jeg med meg en ganske stor bunke med bøker. Jeg har lest en god del av dem, men har ikke kommet igjennom alle. Nye bøker har også kommet til og det har blitt forandringer på prioriteringsrekken. Nå nærmer det seg jul og foruten å lese ut Forbrytelse og Straff kjenner jeg for å ha få fastsatte leseplaner. Det er tid for familiehygge og se venner og kjæreste. Jeg trenger dessuten å ha en liten pause fra målrettet lesning, før jeg er klar med nye lesemål for 2017.

Dette er noen av bøkene som jeg trodde jeg skulle få tid til i 2016, men som må vente til 2017:

img_2145«Elskede» av Toni Morrison. Denne har jeg hørt så mye bra om at forventningene er ganske høye. Det kan jo være farlig, men jeg har et håp om at Morrison innfrir her altså.

«Sataniske vers» av Salman Rushdie. Det er jo alltid litt spennende å lese bøker det har vært mye oppstyr rundt. I India og flere andre land var denne boka bannlyst, på grunn av blasfemisk innhold.

«En bønn for Owen Meany» av John Irving. Denne fant jeg i mammas bokhyller hjemme. Jeg har likt det jeg har lest av Irving tidligere og regner egentlig med at dette er en god bok også.

«Rosens navn» av Umberto Eco. Denne har jeg somla litt med fordi jeg har hørt rykter om at den kan være litt krevende. Det er vel på tide å finne det ut.

«Denne flammende verden» av Siri Hustvedt. Denne stod i utgangspunktet på sommerens leseliste, men av en eller annen grunn ble det bare ikke tid til den. Ser fram mot å lese enda en bok av en forfatter jeg liker godt.

