Er det noe jeg merker nå som jeg har begynt litt mer seriøs og målrettet trening, er det at jeg føler meg i ganske god form! Jeg nyter godt av den regelmessige utholdenhetstreningen jeg har gjennomført hele høsten.

Det er ikke nødvendigvis så mye som skal til, før man merker en forbedring. Jeg husker godt hvordan det føltes i begynnelsen i sommer, da var utholdenheten ganske dårlig. Jeg følte meg fysisk uvvel etter intervalltrening. Misforstå meg rett, jeg blir fortsatt sliten etter utholdenhetstrening, men føler meg sjelden utslitt og uvvel på samme måte. Restitusjonstiden går også mye raskere.

En av de øktene som har gått igjen for meg er 4×4. Dette er en treningsøkt kanskje de fleste har hørt om, der man løper i 4 minutter med høy innsats, før man har pause i 3 minutter også gjør man det hele 3 ganger til. Dette er forøvrig også treningsmetoden enkelte forskere løfter frem som den beste for å bedre utholdenhetsformen. Med en gang noen fremlegger noe som det beste, vil det bli diskusjon. Best for hvem? Hvorfor trener få toppidrettsutøvere etter denne modellen? Hva med kortintervaller, dette er da mye bedre…? Osv…

Etter å ha studert i en del år tror jeg at det viktigste jeg har lært er at det sjelden er en fasit som sier hva som er riktig og galt for enkeltpersoner, selv om media og enkelte forskere prøver å innbille oss det. Men dette betyr ikke at vi ikke har kunnskap, eller at vi ikke kan si at noe fungerer bedre enn noe annet. Jeg tror bare det er lurt å se på helheten og tenke oss om før vi sluker bastante treningssannheter fra VG. Selv om jeg subjektivt føler at 4×4 har fungert godt for å øke utholdenheten min, kan jeg ikke gå bortifra at andre intervallformer kunne gjort samme nytten. Jeg prøver heller ikke å påstå at 4×4 er veien å gå for alle, eller at man skal følge modellen helt slavisk.

Jeg tror det er flere grunner til at jeg synes 4×4 har fungert godt for meg. Den første og viktigste grunnen er at jeg liker den her treninga. Det føles mer overkommelig å løpe 4×4 enn f.eks. kortintervaller som 45-15. Det tror jeg ikke jeg hadde klart å motivere meg selv for på ukentlig basis. Jeg tror mye er gjort her, for som mosjonsutøver er kanskje det aller viktigste regelmessighet.

Jeg har heller ikke fulgt 4×4 modellen helt slavisk, men variert antall drag og lengden på dem. Og selvfølgelig har formen utviklet seg og jeg har pushet litt opp i hastighet på mølla. Disse punktene anser jeg som viktig for progresjon, variasjon og treningsglede! I tillegg til disse intervalløktene med høy intensitet har jeg også trent med moderat intensitet og lav intensitet. Jeg har lært meg å tolerere mølla, blant annet fordi jeg synes det er lettere å ha kontroll over fart og stigning der. I tillegg frister ikke mørket og regnet ute alltid så godt. Treningsøkta tar heller ikke så lang tid, og ofte har jeg slengt på litt stabiliserende styrketrening etter at løpinga er over. Det har vært fine treningsøkter for meg i høst/vinter, og jeg ser for meg at jeg kommer til å opprettholde dette ca. en gang i uka gjennom vinteren.

