Jeg har lest mange nye forfattere i 2016. Det er positivt å oppdage nye stemmer og jeg har blitt nysgjerrig på forfatterskapet til flere av dem. I 2017 ønsker jeg å lese mer av:

Roberto Bolaño. Jeg har foreløpig lest hans siste verk – 2666. En annerledes murstein som gjorde meg både nysgjerrig og frustrert. Han er i fra Chile og skildrer et helt annet samfunn enn det jeg vanligvis leser om. I 2666 har jeg oppfattet at han tidvis referer til egne tidligere verker, så dette er et forfatterskap som kan være interessant å få med seg i sin helhet. Er dog litt usikker på hvor mange av hans bøker som er oversatt til norsk.

Jonathan Franzen. Jeg har vært litt treig med å oppdage Franzen, han er jo en velkjent amerikansk forfatter – såpass velkjent at han har fått tittelen «Great American Novelist» av Time Magazine. Hans «Korrigeringer» vokste kraftig på meg og jeg kjenner jeg har lyst til å lese mer av han.

Gabriel García Márquez. Jeg falt pladask for «Kjærlighet i koleraens tid» og er nødt til å få lest det meste av Márquez. Det å ha blitt tildelt nobelprisen i litteratur er jo som regel også et kjennetegn på kvalitet. Tror neste bok ut blir hans «Hundre års ensomhet».

Elena Ferrante. Det er ikke alltid bøker som befinner seg på bestselgerlista appellerer til meg – men Napoli-serien til Elena Ferrante likte jeg svært godt. I 2017 skal jeg lese den siste boka i serien, samt sjekke ut hennes bok som er på 1001-lista.

Margaret Atwood. Alle har oppdaget Margaret Atwood for lengst. Jeg derimot, oppdaget henne først i år. Det positive med dette er at jeg har mange bøker igjen å lese. Ryktet sier at forfatterskapet utelukkende består av gode leseropplever, så jeg gleder meg.

Herbjørg Wassmo. Her har vi en forfatter som virkelig overrasket positivt i år. Jeg planlegger å lese ferdig trilogien om Tora, og også sjekke ut fortellingen om Dina i første omgang. Wassmo skildrer både kvinners liv og Nord-Norge godt i sine bøker.

