1. desember markerte starten på mer seriøs og målrettet trening. Litt ironisk at de første tre dagene gikk av sted uten trening, men sånn er det noen ganger. Det er tross alt julebord bare en gang i året.

Det begynner å bli en stund siden sist konkurranse (10 for Grete) og dermed også en stund siden et mer strukturert treningsopplegg. Det kan også diskuteres hvor strukturert det opplegget var, men jeg hadde i hvert fall noen løse planer over egen trening. Nå er det ca. 4 måneder til neste konkurranse og jeg er klar for å forplikte meg i et passe anstrengende treningsregime igjen.

Planen for desember er å bygge grunnlag. Tenke teknikk, men også få litt mer fart i kroppen igjen. Jeg ser for meg 3-4 kondisjonsøkter og 2 styrkeøkter i uka. Dessuten burde jeg også prioritere litt bevegelighetstrening. Jeg vil fortsette å trene variert for å redusere skaderisiko, men samtidig er det på tide å spisse treningen litt mer inn mot den kommende konkurransen.

I tillegg til selve treningen er det et par ting til jeg ønsker fokus på. Det ene er kosthold, der har jeg slurvet en del i det siste. Her må det bedre planlegging, mer regelmessighet og flere fullverdige måltider til. Det er desember og helt i orden å spise pepperkaker, men det bør ikke gå på bekostning av gulrøtter og klementiner. Det andre jeg ønsker å få til, er å gjenoppta rutinen med å føre treningsdagbok. Dette var jeg tidligere veldig flink til, men nå har det falt helt bort. Treningsdagbok er for meg et veldig godt hjelpemiddel, og derfor skal dette prioriteres igjen.

Målene for desember er dermed følgende:

  1. 3-4 kondisjonsøkter i uka
  2. Minst 2 styrkeøkter ukentlig
  3. Skjerpings på matfronten
  4. Skrive treningsdagbok

Da man setter seg mål er det alltid greit å ta en liten risikoanalyse i samme slengen. Jeg skal for all del unngå skader. Derfor blir det en del skadeforebyggende øvelser innbakt i styrketreninga, samtidig som jeg må finne den riktige balansen. Det tror jeg at jeg begynner å bli god på. Ellers vet jeg at en treningsplan over uka er et godt hjelpemiddel for å få til alle øktene.

Jeg kjenner jeg er spent på dette og klar for å legge ned en god innsats. Tipper jeg kommer til å bli ordentlig sliten, men også kjenne på treningsglede og fremgang.

