Jeg har lenge holdt meg til den tradisjonelle måten å lese bøker på – papirutgaven. I vår fikk jeg imidlertid min første Kindle fra Amazon, etter å ha blitt forført av min venninnes lesebrett.

Så langt har jeg vært veldig fornøyd med mitt eget lesebrett. Min kindle er lett og god å holde i og designet er godt – jeg får følelsen av at det er en bok jeg leser. Dette er et viktig punkt for meg. Det er mulighet for å justere både skriftstørrelse og lys slik man ønsker. Det er enkelt å skaffe seg nye bøker, og mange av bøkene er gjerne billigere enn om man skulle skaffet seg dem i papirform. Å lese ved bruk av nettbrett er også en fin måte å lese litt mer på engelsk. En annen fordel er også at Kindle tar mye mindre plass enn bøker i papirutgave. Dette er jo spesielt gunstig hvis man skal ut og reise. Er det en ting jeg savner med Kindle er det å kunne benytte meg av ebokbib. Dette er dessverre ikke mulig.

Jeg har også forsøkt meg litt på lydbøker i høst. Egentlig er jeg litt for rastløs for lydbøker, og kan vel telle hvor mange lydbøker jeg har hørt på én hånd. Heldigvis er det sånn at ting kan forandre seg og nå var det ganske enkelt tid for å gi det et nytt forsøk. Tidligere i høst lastet jeg defor ned Storytel. Erfaringsmessig vet jeg at tankene litt for fort kan gå i andre baner enn å konsentrere seg om hva man hører. Derfor fungerer lydbok best når jeg allikevel har andre forholdsvis enkle oppgaver å gjøre, slik som å ta oppvasken. Det er en vinn-vinn situasjon – jeg blir distrahert og det blir litt mindre gørr å vaske opp. Å ha en kortstokk i hånda og legge kabal er også en aktivitet som fungerer godt sammen med å høre lydbok. Til nød kan gå- og joggeturer funke, det kommer litt an på boka. Hitill har jeg hørt bøker som er relativt korte, 5-7 timer å høre. For at jeg ikke skal falle av underveis er det enda viktigere enn vanlig at det er driv i historien og selvfølgelig har innleseren mye å si for opplevelsen. Etter å ha hørt fire lydbøker så langt konkluderer jeg med at lydbokprosjektet mitt fungerer ok.

Jeg leser nok fortsatt mest på norsk i papirutgave, og det kan jeg ikke se at kommer til å forandre seg med det første. Allikevel er det fint med variasjon og jeg nyer godt av fordelene til både Kindle og Storytel.

