Endelig er november overstått og vi er i gang med ventetida. Advent er tida jeg forbinder med forventninger og forberedelser til jula. Adventstida har blitt markert på ulike måter opp igjennom årene, forandret seg i takt med at jeg også har utviklet meg.

Advent for meg har vært frisk desemberluft og stjerne i kjøkkenvinduet. Det har vært lilla lys i messinglysestaken på kjøkkenet, samling rundt kjøkkenbordet med ekstra god frokost søndagene i advent. Vers deklamert med høytidelig stemme, så mye egg og lefse man klarer å spise. Brennende lilla lys til hver middag. Det har også vært adventsgave hver morgen og årets tv-kalender på kvelden.

Etter å ha blitt litt mer voksen har jeg markert på andre måter. For tre år siden lagde jeg og hun jeg bodde med pepperkakekalender. Det er jeg egentlig altfor utålmodig til å gjøre, derfor passet det godt at venninnen min var kunstner og gladelig dekorerte pepperkakene selv. Jeg har også hatt treningsutfordring i desember, da jeg fortsatt var «aktiv» utøver. Konkurransen gikk ut på å logge flest mulig treningstimer. En litt mer fysisk krevende førjulstid enn gjennomsnittet kanskje.

I fjor hadde jeg te-kalender og fikk også adventsgaver av kjæresten. Det var veldig koselig å dele sine adventstradisjoner med hverandre. En av de fineste dagene var da kjæresten overrasket med å handle inn et lite juletre som vi pyntet sammen i stua.

Alle de ulike adventskalenderne jeg har hatt bidrar til det jeg liker – nedtellingen til jula. I år blir det også nedtelling – jeg har bestemt meg for å blogge hver dag fram til julaften. Det kan bli en interessant utfordring å skape innhold 24 dager på rad, men jeg tror jeg skal klare det. Det blir mye bøker og litteratur, men også trening og mer generelle innlegg. 1. desember markerer også starten på mitt neste treningsprosjekt. Første delmål er i mars. Det skal bli deilig med litt mer strukturert trening midt i alle pepperkakene. (Og alle vet jo at ferier er synonymt med treningsleir.) I tillegg skal jeg lese «Forbrytelse og straff» i lesesirkelen, så jeg tror ikke jeg kommer til å rekke og kjede meg i desember.

