Siden april har jeg gradvis jobbet fram treningsmotivasjonen min igjen. Det fine med motivasjon er jo nettopp dette – den er flytende og kan endres. Et av tiltakene jeg gjorde var å sette meg et mål om å ha minst 4 økter i uka. Det er konkret og lett å måle og var realistisk for meg på det tidspunktet. Jeg var snill med å godkjenne hva som teltes som en økt, 30 minutters joggetur var nok. Med en gang jeg senket kravet ble det mye lettere å komme seg på trening. Med mer regelmessighet ble det raskt morsommere å trene igjen. Formen ble også bedre, og det bidrar jo også til at det hele blir en bedre opplevelse.

Litt av problemet i år/fjor har vært skader. I denne «4-økter-i-uka» perioden slapp jeg heller ikke helt unna dette. Etter litt mer løping kjente jeg litt smerter i hofteområdet. Selvfølgelig kom dette da jeg følte meg veldig klar for å løpe litt mer. De planene ble raskt lagt på is og et lite løpe-opphold ble realitetene. Ekstra kjedelig da man selv føler man har vært flink til å variere og ha en gradvis progresjon.

Dette gjorde meg ekstra spent på hvordan det ville gå å øke treningsmengdene. For det har jeg gjort til gagns her på vestlandet. Det føles som jeg har mye bedre tid, men jeg tror nok jeg kanskje bare prioriterer den annerledes enn i Oslo. Naturen – fjellet har også blitt brukt flittig og i tillegg har jeg en aktiv jobb. Det er veldig fint å kjenne på fremgang igjen – det føles veldig motiverende!! Og det beste er at jeg ikke har kjent noenting til skader og vondter. Det er fantastisk.

Med fremgangen har jeg begynt å kjenne på konkurranseviljen igjen. Egentlig hadde jeg slått fra meg tanken på å konkurrere i høst, men nå er jeg mer gira. Det blir ganske sikkert 10 for Grete i år også. Det viktigste målet blir å ha det gøy og få en god opplevelse med å konkurrere igjen. Selvfølgelig vil det være superbra om jeg klarer å perse og løpe under 50 minutter, det er ikke til å legge skjul på. Jeg er nok ikke i form til å klare det per dags dato, men heldigvis er det 2 måneder til løpet.

Det er på tide å strukturere treninga litt mer og i løpet av de nærmeste dagene skal jeg lage en treningsplan. Det er jammen lenge siden jeg har fulgt en overordnet plan, så bare det blir en liten omveltning. Allikevel tror jeg det kommer til å gå veldig fint. Jeg er motivert og klar!

I mange år har treninga mi bestått av både (tung) styrketrening og utholdenhetstrening på land og i vann. Ettersom jeg ønsker å beholde både bassengtimene og løpetimene, ser jeg meg nødt til å gjøre en endring her. Det blir fortsatt styrketrening, men med større fokus på stabiliseringsmuskulatur i mage/rygg og eventuelt noe egenvektstrening. Trening med slynge, ball og BOSU blir det mye av. Dette kan jo også fint kombineres med både løping og svømming. Den tunge styrketreninga kan jeg komme tilbake til i høst. Jeg tror og føler det er dette her som blir viktig nå. Kjenner det også blir godt å få en liten pause fra det «vante».

Jeg har også innsett at jeg ikke har vært flink nok til å variere innholdet i treninga mi. Det er greit å ha sine favoritter, men hvis man hovedsakelig har hatt det samme styrkeprogrammet over flere år, og stadig kommer tilbake til de samme programmene i bassenget, er det jo ikke rart man blir litt lei? Jeg har nok blitt mer bevisst på at få øvelser er riktige/gale og at det er mange måter å nå et mål på. Hvis man er villig til å legge ned innsats over tid kommer man langt, som regel uansett hvilke program man følger. Så her skal det bli mer variasjon og utprøving av nye øvelser/program.

På de gode dagene tipper jeg at jeg får betalt ved å føle på treningsglede og mestring. Den følelsen av å kunne presse på hardt og kjenne at man er i form. Alt det trening gir, av overskudd, endorfiner og utfordring. Trening fikser ikke alt, men det gjør som regel en dårlig dag mye bedre.

På de mindre gode dagene vil jeg føle meg sliten og ha liten motivasjon. De kommer de også, så det er greit å være forberedt. Heldigvis er det ikke farlig å være litt sliten, det må til hvis man ønsker resultater. Nå gleder jeg meg til å starte på denne treningsperioden.

