Jeg er skyldig i å lese noen toppbloggere, en del av dem treningsblogger. Sist uke kom jeg over et innlegg der personen hadde et mål for å hoppe ut av senga – nemlig å bli den beste versjonen av seg selv, med trening som virkemiddel for å nå dette. Det er ikke første gang jeg kommer over dette utsagnet som en hovedmotivasjon for trening. Så her kommer et innlegg om hvorfor jeg mener dette er bullshit.

La oss se på målet i seg selv aller først. Et mål bør være konkret og kunne splittes i delmål. «Å bli en bedre versjon av seg selv» er helt klin umulig å måle. Det er subjektiv vissvass på verste plan. Og hvordan skal man kunne splitte det opp? I uke 8 skal jeg være enda litt bedre enn i uke 6? Hvis dere ikke skjønner bildet oppsummerer jeg det gjerne: målet er crappy.

Hovedproblemet mitt med utsagnet er allikevel validiteten. For hvordan kan trening 5 ganger i uka gjøre noen til en bedre versjon av seg selv? Hva ligger i det begrepet? Er jeg en bedre person om jeg klarer 20 pushups enn 10? For jeg vil si at jeg da er en sterkere versjon av meg selv, men at det ikke har noe med å gjøre om jeg er bedre eller ikke. Hva med løping? Vil en solid pers på 10 km sørge for at jeg er en bedre versjon av meg selv? Nei. Da har jeg blitt raskere til å løpe og det har skjedd en rekke fysiologiske ting i kroppen min som jeg ikke gidder å gå inn på nå. Trening har jo en rekke gunstige effekter, ved å trene regelmessig kan man forebygge livsstilssykdommer, styrke immunforsvaret, mestre stress bedre, sove bedre, ha mindre vondt i ryggen, få sterkere muskulatur og mer overskudd og trivsel. Dette er bare noen av godene av trening. Men dette har ikke noe med å bli den beste versjonen av seg selv å gjøre. Dette er effekter av fysisk aktivitet og trening.

Det å jage «den beste versjonen av seg selv» må være fryktelig slitsomt. Jeg foretrekker å være bevisst på egen atferd og sette meg konkrete mål. Dessuten tillater jeg meg selv å være menneskelig, og jeg er en akkurat like god versjon av meg selv uavhengig av om jeg har null treningsøkter i uka eller ti.

Reklamer