Stikkord

Bok: Norwegian wood

Forfatter: Haruki Murakami

Sjanger: realisme?

norwegian wood

Umiddelbar tanke: Jammen på tide å få lest Murakami.

Handling i twitter-format: Watanabe lever studentlivet i Tokyo og slites i av kjærligheten.

Handling med litt flere ord: Watanabe er forelsket i Naoko, den tidligere kjæresten til sin barndomsvenn Kizuki. De legger ut på lange søndagsvandringer i byen, uten at han kommer noe nærmere å forstå henne. Naoko er psykisk syk og forsvinner helt i en periode. De tar opp igjen kontakten og brevveksler mens hun er på et rehabiliteringssted langt ute i ødemarka. Imens kommer Midori inn i Watanabes liv. Hun er et fyrverkeri. Der Naoko skildres skjør, er Midori livlig og sosial. Her blir det floker i Watanabes følelsesliv.

Min oppfattelse av boka i twitterformat: En forfriskende bok som beskriver kjærlighet og sex, men kanskje like mye ensomhet og psykisk helse.

Min oppfattelse av boka med litt flere ord: Jeg blir frustrert og forvirret over Naoko, fengslet av Midori og synes Watanabe drar ut det valget han må ta. De to kvinnene i historien er strake motsetninger. Naoko bidrar med det alvorstunge, utilnærmelige, og skaper lengsel, mens Midori løfter stemningen, har ingen grenser og byr på seg selv. Jeg reflekterer og jeg underholdes. Det er god litteratur for meg. Mye av boken består av kjærlighet, begjær og seksuelle skildringer. Allikevel er det viktig å få med seg det som handler om psykisk helse, ensomhet og lengsel.

Dette er en bok for deg som: vil lese boka som gjorde Murakami til superstjerne i hjemlandet.

Terningkast: 5.

