Stikkord

Bok: Eva Luna

Forfatter: Isabel Allende

Sjanger: tja, si det

eva luna

Umiddelbar tanke: den her var en sånn fin en – da jeg endelig hadde tid og ro til å sette meg ned.

Handling i twitter-format: Vi følger Eva Lunas oppvekst i et urolig sør-amerikansk samfunn.

Handling med litt flere ord: Boka starter med å fortelle om Eva Lunas mor og hvordan Eva Luna blir unnfanget. Moren kveles av et kyllingben og etterlater Eva Luna til å klare seg selv. Vi følger henne gjennom flere forskjellige epoker av livet sitt. Det er fargerike mennesker Eva Luna møter og blir kjent med. Bordellmammaen, hareskår-mannen, geriljakrigeren og transen Mimi hjelper henne alle på veien. Gjennom boka spiller også Eva Lunas evne til å fortelle historier en viktig rolle.

Min oppfattelse av boka i twitter-format: Persongalleriet gjør den her boka.

Min oppfattelse av boka med litt flere ord: Her er det så mange historier! Hver eneste person Eva Luna møter har en egen unik historie som også bidrar som en beskrivelse av samfunnet. I et slikt mangfold av historier kan det være lett å miste den røde tråden, men her synes jeg Isabel Allende er flink, det er et godt driv gjennom hele boka. Eva Luna har også sine egne historier å komme med, dette er også et viktig aspekt. Historiene hennes er også det som skal gjøre henne selvstendig.

Dette er en bok for deg som: ønsker en historie med driv og gode skildringer av et sør-amerikansk samfunn.

Terningkast: 5

