Jeg har meldt meg på et løp! Nærmere bestemt 10 for Grete under Oslo Maraton.

La oss ta en titt på tidligere løpshistorikk. Det er fort gjort. Jeg har tidligere gjennomført to løp. Det første var et motbakkeløp som var forferdelig fra start til mål. Husker enda ydmykelsen da en spretten 60 åring sprang i fra meg midt i bakken, men jeg var for sliten til å orke og gjøre noe med det. Min karrière som motbakkeløper endte med det, og jeg velger å skylde på at jeg er for høy til å kunne oppnå suksess på det feltet. Det andre løpet var en etappe i en stafett som besto av nedoverbakkeløping. Underlig hvor sliten man faktisk kan bli av å løpe nedover og hvor teknisk krevende det er. Utsikten var i det minste fenomenal, og laget var uansett så langt bak at jeg fint kunne løfte hodet og nyte den.

Den beste løpsopplevelsen min har jeg hatt på 3000m. Dette var også i konkurransesammenheng. Årsaken til at denne skiller seg ut som spesiell er at jeg her klarte å legge opp løpet på en fornuftig måte. Jeg holdt igjen i starten, fant en fart jeg var komfortabel med og lot meg ikke stresse av at andre løp forbi. Stabiliserte farten, før jeg økte i siste halvdel og slo til med en langspurt. Persen ble i underkant av 14 minutter og med lite løpstrening- og erfaring er dette en pers jeg er veldig fornøyd med.

Over til 10 for Grete. Første målsetning blir å i det hele tatt løpe 10 km sammenhengende. Det har jeg aldri gjort. Dette tenker jeg er realistisk å bruke under en time på. Jeg har lyst til å klare dette uten å bli skada i prosessen. Som person er jeg skranglete i anklene, har «lett» lyskestrekk nå og da og akkurat nå føling med en strekk i rumpa. I tillegg får jeg gnagsår i hytt og pine som det gjerne blir betennelse ut av. Jeg tvinges til å være listig og lur. Det innebærer kjøp av et par nye joggesko, og en fornuftig løpsprogresjon. Jeg skal starte med å løpe en gang i uka. Og jeg skal starte hver økt ti ganger saktere enn jeg egentlig vil og bygge opp drag gradvis i stedet for å kjøre på med en gang. (Det motsatte kan lett føre til lyskestrekk nemlig). Det er ikke realistisk å løpe mer enn maks fire ganger i uka. Kun en av de gangene skal foregå på asfalt, de resterende skal foregå på et mer barmhjertig underlag.

Jeg starter neste uke. Dette blir gøy!

