Det er ikke for evig dette her. Det er greit å huske det da man må gå hjem fra skola etter lunsj fordi tankene går i kryss og hodet er slitent. Det går over. Det er greit å vite det da man ikke skjønner hvordan man skal sette sammen teori-delen, mens andre snakker om at de er ferdig med resultatene, i sånn selvsikker tone. Fellesskap er fint, men det finnes et liv utenfor masteroppgava. Å starte hver morgen med en statusrapport – la oss telle antall tegn vi har skrevet – ligger du etter, i midten, leder du? – får meg til å kjenne mer på stressfølelsen enn å huske det jeg liker ved denne prosessen – kunnskap. Og vi mennesker tilegner oss kunnskap på forskjellige måter. Jeg er ikke noe supermenneske og tidsplanen sprakk etter to måneder. (Men det er greit, ikkesant. Må bare huske og puste.)

Liker ikke den følelsen jeg har hatt inne i meg i det siste. Den «søkinga». Det slitsomme fokuset. Kjæresterier som samtaleemne er vanskelig å unngå med bestiser i forhold, det er naturlig og helt greit det. Ønsker bare ikke den påfølgende «ååh, jeg ønsker at du skal oppleve dette også» – delen av det. Svarer ikke da de sier det. Synes ikke det er noe allright, føler det litt som at andre bedømmer livet mitt som ufullstendig bare fordi jeg ikke befinner meg i et forhold. Kanskje enda verre – det gir næring til den følelsen inne i meg – søkinga. Det viktigste er å ha en god relasjon til seg selv. 

Ser en youtube-video fra i sommer. Og kjenner noe av roen komme tilbake. Husker hvor godt jeg trivdes, det var de beste to månedene i 2013 – ja de var ganske høyt oppe på alltime-lista faktisk. Det er ikke for evig dette her. Og mens omgangskretsen forsøker å finne løsninger slik at jeg blir lenger enn mai 2014, husker jeg følelsen fra i sommer og tenker at det finnes steder der jeg trives bedre. Steder der tilværelsen er bedre enn ok+/bra, der tilværelsen er bra+/super. Selv om tanken på å flytte til et helt nytt sted, bygge en ny omgangskrets og starte helt på nytt skremmer meg, tror jeg kanskje det er det som er riktig å gjøre.

