I mai la jeg fram mine treningsplaner for sommeren. Juni, juli og august skulle brukes til god og variert grunntrening. I dag er det 1. september og da passer det fint med en oppsummering av 3 måneders trening.

Jeg har unngått fallgruvene og kost meg på trening. Jeg har ikke vært skada, ikke vært syk, jobben har ikke fratatt overskudd og lyst, masteroppgaven har ligget langt fram i tid og livet har generelt behandlet meg svært pent. Det har vært lett og fornøyelig å ta på seg treningsklærne og komme seg ut.

Så til de harde fakta:

Treningstimer juni: 30 timer, 30 minutter.

Treningstimer juli: 57 timer – iberregnet en fjelltur fra helvete.

Treningstimer august: 29 timer, 35 minutter. 

Øktenes innhold har variert mellom ulike former for kondisjonstrening og styrketrening. Det har uten tvil vært en tur- og fjellsommer. De lange øktene har bestått av fjellvandring og mye av kondisjonsgrunnlaget er lagt ned her. På forhånd hadde jeg regnet med litt mer intervall-preg, men med så flotte områder og mulighet for tur er jeg ikke det minste snurt over at kondisjonsgrunnlaget kommer fra bratte fjellsider og ikke 4×4. De siste ukene ble styrketrening litt nedprioritert, så styrkemessig er jeg ikke helt på samme nivå som i vinter/vår. Med høstens regnvær utenfor vinduet regner jeg med at et par uker er nok til å komme opp på gammelt nivå igjen.

I vår gikk jeg en turløype som en test for meg selv.  Jeg brukte 48 minutter og 46 sekunder. Dette var et stykke bak alltime-persen på 45 minutter. Denne uka her gikk jeg opp på 42 minutter og 42 sekunder. En solid forbedring på 6 minutter fra i vår og enda mer gledelig: PERS! Nå har den spesifikke treninga fra nettopp fjell- og motbakker nok spilt litt inn (man blir god på det man trener på), men det sier allikevel noe om en ganske kraftig formforbedring.

Det er aldri så gøy å trene som da man er i god form. Og det er jeg nå. Så viljen og lysten er der, nå handler det om å lage en plan der masteroppgave, jobb og trening alle får oppmerksomheten de fortjener, uten at jeg stresser meg ihjel. Jeg trenger litt mer tid til å tygge på den utfordringen. Etterhvert skal en treningsplan over høsten komme på plass. I mellomtiden tror jeg jammen jeg stikker på trening.

