Søndag er turdag, og i dag er intet unntak. Jeg har planlagt en tur. Det er bare det at jeg har litt vondt i viljen og somler bort halve dagen før jeg endelig klarer å pakke sekken og snøre på meg joggeskoene. Forteller meg selv at jeg er litt sliten. Det er sant at beina merker lørdagens tur-sprell, men det er egentlig hodet som ikke helt henger med.

Jeg rister det av meg og forteller meg selv at jeg skal på den toppen. Det er jo direkte flaut at jeg ikke har vært der enda. En time inn i turen merker jeg at jeg fremdeles ikke har lyst, så da legger jeg ambisjonene til side og lar toppen forbli et av fremtidens prosjekter. Rusler opp til et utsiktspunkt, spiser brødskiver med egg, legger meg bakover i gresset og bare ser opp på himmelen en stund, før jeg skrur av pulsklokka og plukker bringebær på tur hjem.

