Lister er gøy! Dette er dermed det første av flere liste-innlegg.

Bakgrunn: fjell er digg. Viktige klassikere som Galdhøpiggen og Besseggen er allerede gjennomført, men Norge har mye mer å by på!

1. Gaustatoppen (1883 moh). Fordi den er en klassiker. Fordi man kan se en sjettedel av Norge. Fordi 30 000 mennesker ikke kan ta feil.

2. Skålatårnet (1843 moh). Fordi den er Norges høyeste fjelltopp som har foten i fjorden. Fordi det blir et jævla slit. Fordi man kan overnatte på toppen og se en fantastisk soloppgang morgenen etter.

3. Veslesmeden (2015 moh). Fordi den er en forholdsvis enkel 2000-metertopp. Fordi jeg nesten har vært på toppen med ski på beina. Fordi jeg har gått en del i Rondane uten å være på noen av toppene.

4. Rondeslottet (2178 moh). Fordi det er Rondanes høyeste topp. Fordi den er krevende. Fordi navnet er ganske kult.

5. Preikestolen (604 moh). Fordi den er en klassiker. Fordi utsikten er verdensberømt. Fordi man kan ligge på magen og se ut over kanten.

6. Trolltunga (1100 moh). Fordi steinformasjonen er stilig. Fordi man kan dingle med beina med sommerfugler i magen. Fordi det er en fin tur.

7. Slogen (1564 moh). Fordi den er majestetisk. Fordi jeg har en turkompis fra Ålesund som skryter av den. Fordi jeg kommer til å være redd siste stykke.

8. Stoltzen (379 moh). Fordi den består av 800 trappetrinn. Fordi den garanterer melkesyre. Fordi det er en litt annerledes tur.

9. Glittertind (2452/2464 moh). Fordi det er Norges nest høyeste fjell. Fordi utsikten over Jotunheimen er fenomenal. Fordi navnet er ganske kult.

10. 7-fjellsturen. Fordi det ikke bare er ett fjell – men 7! Fordi jeg får med meg byfjellene i Bergen på en tur. Fordi jeg kommer til å bli jævla sliten.

Så, hvem vil være med på tur?!!

