Jeg er i overkant opptatt av idrett, sport og trening og sånt. Faktisk så opptatt av det at jeg må tenke meg godt om for å finne noen andre interesser. Egentlig synes jeg at da man er interessert i idrett, sport og trening og sånt så dekker det ganske mye. Men jeg kan jo forstå at noen synes det er litt snevert. Derfor kan jeg også nevne at jeg er i overkant opptatt av trim, mosjon, lavterskelaktivitet, fysisk aktivitet og snikmosjon også. Vips var interessehorisonten min mer imponerende ja.

Det starta i barneårene. Det var håndball, fotball, ridning, svømming. Og kanskje enda viktigere, så var det basketball-kurv hjemme, det var håndballmål av garasjen, det var fotballslette av plenen, det var slåballbane av oppkjørselen, sykkelløype til naboen og tilbake, det var langrennsstadion utenfor vinduet, hoppbakke hos naboen, og skøytebane en liten sparktur unna. Det viktigste var likevel en pappa som spilte basket, fotball, slåball, badminton, håndball og mange andre aktiviteter sammen med meg.

Så hadde jeg en ungdomstid med satsing da. Men du var jo litt kjedelig da du gikk på videregående du. Sier søstra mi en dag. Og jeg svarer at for meg var ikke muligheten til å delta på konkurranser rundt omkring i Norge, delta på NM og dra på treningsleir i utlandet synonymt med ordet kjedelig. 

Nå er jeg pensjonert idrettsutøver, men det er egentlig bare jug, for jeg er ikke det i sjela. Så har det seg også sånn at jeg fortsatt konkurrerer en gang i blant og faktisk fortsatt presterer godt, til tross for ganske redusert treningsmengde. Dette får meg til å lure på hvor god jeg faktisk kan bli, hvis jeg legger ned litt flere treningstimer. Ambivalensen rundt denne tanken er stor og fortjener et eget innlegg, senere. 

Som interessert i idrett, sport og trening og sånt vil jeg også si at prestasjon – den måles aldri i speilet. – Da er du interessert i utseendet ditt da. (Og det er jo en ærlig sak det.) Prestasjon måles i det du løper løypa di raskere, løfter tyngre, klarer en øvelse du aldri har klart før, eller gjennomføre uker med tålmodig grunnlagstrening. Prestasjon har ingenting med vekta di eller midjemålet ditt å gjøre, og fitnesstrenden som brer seg på bloggverden fremmer ikke treningsglede.

